28 April 2020
Zo, dat was even schrikken. Corona. Land plat. Van geen handen schudden naar 1,5 meter afstand. En dan komt daarbij het advies om “zoveel mogelijk thuis te werken”. Voor enkele bedrijven een reeds bewandeld pad, waarbij al jaren een deel van de medewerkers thuis kan werken. Voor veel andere bedrijven even schrikken, want zo makkelijk is het vaak niet. Via de IT afdeling wordt in alle haast een inbelverbinding geregeld, er worden massaal laptops aangeschaft en er wordt gebeld met de telecomproviders of bellen met je mobiele telefoon niet wat goedkoper kan. Om maar wat te noemen.
Bij Ergonomique niet anders. Onze medewerkers werken normaal gezien op kantoor. Ze hebben daar een vaste, eigen werkplek die ergonomisch is ingesteld op de medewerker. Omdat het vaste werkplekken zijn heeft iedereen een desktop computer en werkt iedereen met 2 schermen. Op iedere werkplek staat een vaste telefoon met een headset. De bureaus zijn ruim en de koffie is goed. En toen kwam Corona.
Bij Ergonomique werken zo’n 25 mensen op kantoor. De eerste stap die we gezet hebben is het maken van RDP (Remote Desktop PC) verbindingen, dit is een verbinding waarbij je vanuit een externe locatie je eigen PC op het werk overneemt. Het is een stabiele en veilige verbinding. Tot dusver het makkelijke gedeelte.
Nu bleek dat niet iedereen in het bezit was van een laptop of, wat vaker gebeurde, dat deze in gebruik was bij een partner of kind. Dit vroeg enige flexibiliteit van zowel de werkgever als de werknemer. Immers, in hoeverre kan een werkgever een werknemer dwingen om naar het werk te komen? En in hoeverre kan een werknemer “eisen” dat de werkgever het “maar allemaal regelt”? Wijzelf zijn hier al polderend wel uitgekomen. Uiteindelijk bleek iedereen wel ergens een laptop vandaan te kunnen halen en werden voor enkele medewerkers op kantoor solo werkruimtes ingericht zodat ze ook daar veilig konden werken.
Dan nog de telefoon. Ook geen makkie. Onze medewerkers hebben een vaste telefoon. Deze wordt vaak gebruikt om zowel inbound als outbound met klanten te spreken. We hebben de medewerkers gevraagd om zelf mee te denken over welke telefoon ze willen gebruiken. De meeste Nederlandse collega’s bellen met hun privé mobiel, met nummermelding uit, waarbij ze vaak een abonnement hebben waarbij binnen Nederland gratis gebeld mag worden. Voor onze Duitse, Belgische en Franse collega’s is het wat ingewikkelder. Zij kiezen er voor om met skype te bellen (dat is redelijk betaalbaar) of de telefoongesprekken te plannen op de kantoordag(en). Werkgever vergoedt vanzelfsprekend de kosten van de gesprekken.
Er wordt van zowel werknemer als werkgever enige flexibiliteit verwacht. Zo werken bijvoorbeeld mensen thuis mét kleine kinderen en dan maak je toch echt minder effectieve uren. Deze uren worden dan later ingehaald, waarbij een groot gedeelte gaat op basis van vertrouwen. Ik moet zeggen, het draait op dat vlak nu best aardig, ik had hier vooraf voor getekend.
Nu de eerste Corona-stofwolken zijn gaan liggen komt wel de volgende vraag om de hoek kijken: hoe fijn is die werkplek thuis eigenlijk?
Het antwoord daarop is niet eenduidig maar wellicht nog het beste samen te vatten als: ik zou in de toekomst best een dag thuis willen werken, of twee, maar zeker niet de hele tijd én mits de thuiswerkplek op orde is. Dat laatste is best een groot probleem. In plaats van die goede bureaustoel, die 2 grote beeldschermen en die ergonomische muis, is 32 uur per week werken aan de keukentafel op een 14 inch Chromebook niet echt een pretje. Nekpijn, rugpijn, hoofdpijn… het zou vreemd zijn als deze klachten niet boven kwamen drijven, waarom richten we anders de bureaus op kantoor Ergonomisch in?
Nu de intelligente lockdown al een tijdje gaande is, worden wij steeds vaker gebeld met vragen over de thuiswerkplek. Hoe kan het praktisch gezien ergonomisch worden ingericht? Waar komen ineens die klachten vandaan?
Ons antwoord? Begin met het laaghangend fruit, pak de zaken aan waar relatief veel klachten door veroorzaakt worden en die niet meteen duizenden euro’s kosten om te verhelpen. Dan hebben we het over de laptopstandaard en een ergonomische muis. Geef daarbij nog even kort aan hoe je dit (ook aan de keukentafel) neerzet en je hebt in ieder geval bereikt dat je medewerker rechtop zit met ontspannen schouders. Dat lost geheid niet alle klachten op maar vangt wel een aanzienlijk gedeelte af.
Wil je weten hoe jouw werkplek het best ingericht kan worden? Neem contact met ons op zodat onze ergonomische adviseurs je hierbij kunnen adviseren.
We denken graag met u mee welke stoel het best bij u past. Vul uw gegevens in en wij bellen u terug.